16/12/2012

Choklad muffinsar med glasyr!

Bakade muffinsar på veckoslutet och tänkte dela med mej receptet med er! Hittade receptet längesedan via någons blogg! Jag bakar mycket på fritiden och tänkte att det skulle vara roligt om jag ibland delade med mej några recept! Dehär är jätte lätta att laga!

DSC_0029



Du behöver;
125g smör
2,5dl socker
2 ägg
1dl mjölk
3,5dl mjöl
o,5dl kakaopulver
2tsk bakpulver
50g mörk choklad
50g mjölkchoklad

- Sätt ugnen på 200grader.
Värm mjölken, äggen och smöret till rumsvarmt.
Blanda dem ihop och blanda i torra ingredienserna.
Krossa chokladen och blanda med i degen.
Dela degen i muffins former och laga i ugnen till ca. 10-15min (jag brukar måsta ha dem över 20min om jag inte vill ha helt degiga muffinsar)
Ta ut dem och låt dem svalna helt och hållet.
(jag brukar laga dubbelsats muffins deg eftersom det brukar bli så mycket glasyr över)

Glasyr;
200g Philadelphia färskost
150g smör
500g pudersocker
(karkkifärg) jag hade blå färg
(strössel/nonpareller)

- Blanda smör och färskosten.
Blanda jämt och blanda pudersockret med.
Laga glasyren på muffinsen med en kniv eller genom att laga ett hål i en liten plastpåse och trycka ut det.
Man kan färga glasyren med karkkifärj om man vill, laga en droppe åt gången tills du får den färgen du vill ha och om du vill så kan du laga strössel eller nonpareller på ännu.

No comments: